16 juni 2011

Een Delft MaMa Sprankel

Tijdens mijn zwangerschap wees mijn partner mij op een artikeltje in een Delfts krantje. Het artikel ging over de Stichting Delft MaMa (DMM), een organisatie gericht op (aanstaande) moeders in Delft. Binnen de organisatie ligt de focus op moeders uit andere landen die onbekend zijn met de Nederlandse instellingen, faciliteiten, opvattingen, en gebruiken rondom zwangerschap en moederschap. Ik had nog nooit gehoord van deze organisatie tot nu toe, maar het leek me hartstikke interessant! Via de website van DMM heb ik me eigenlijk direct aangemeld voor de nieuwsbrief waardoor ik op de hoogte werd gehouden van DMM activiteiten en allerhande informatie rondom zwangerschap en moederschap. 
 
Afgelopen periode ontving ik echter naast de nieuwsbrief ook een oproep in mijn inbox van DMM dat zij vrijwilligers zochten voor in het “website design team”. Dit leek me een leuke uitdaging die te combineren is met de zorg voor mijn dochter. Zeker nu ik de stap had genomen om te stoppen met mijn betaalde baan. Ook leek me dit een leuke manier om nieuwe mensen in Delft te leren kennen; en extra leuk is natuurlijk dat dit dan ook nog eens allemaal (aanstaande) moeders zijn!

Hartstikke leuk dus, het “website design team”. Alleen ik heb nog nooit een website ontworpen, laat staan een website gebouwd. Dat betekende dus dat ik wat extra kennis op moest gaan doen! Binnen het team bleek dat de andere mama's ook beperkte kennis hebben van websites bouwen (in Joomla!). Inmiddels zijn we met het team al een paar stappen gevorderd. Leuk om mee te maken hoe iedereen een steentje bijdraagt en dat er heel veel mogelijk is door gebruik te maken van je eigen netwerk. Zo hebben we al hulp gehad van GRASPe, die voor ons een gebruikersonderzoek onder DMM leden heeft uitgevoerd om zo advies te kunnen geven over de huidige website en hoe deze verbeterd kan worden. Daarnaast hebben we ook al een vrijblijvend overleg gehad met een medewerker van de webhost van de DMM website, waarin we al onze vragen over Joomla! konden voorleggen.

Inmiddels zijn we erachter gekomen dat Joomla! behoorlijk gebruikersonvriendelijk is en dat het daardoor te veel tijd zou gaan kosten om ons hierin te verdiepen en om zo de website “from scratch” op te kunnen bouwen. We zijn nu na alle overleggen, mailcontacten, en internetzoektochten, in de fase aanbeland waarin we hebben besloten zelf de website te gaan ontwerpen in photoshop en de website door een Joomla! expert te laten bouwen. Een eerste versie van de nieuwe website is inmiddels een feit en we zijn nu ook in overleg met een professional die de website voor ons zal bouwen en testen. Daarna zullen we zelf de content erop gaan zetten. Dat zal ook nog wat verdieping kosten. Een hoop te leren dus nog!