13 juni 2011

De eerste Sprankel!

Sprankels: blogs over gebeurtenissen, ervaringen, gedachten, lopende en nieuwe projecten, oftewel over de kleine en grote Sprankels in mijn en ons leven.


Op 5 januari 2011 werd ik de trotse moeder van  een prachtige dochter. Een overweldigende verrijking van ons leven. Ontzettend bijzonder om de onvoorwaardelijke liefde voor zo’n klein meisje te ervaren, om mee te maken hoe ze zich ontwikkeld, en het is heerlijk om met haar te knuffelen en grapjes te maken. Gelukkig gaat het hartstikke goed met onze dochter. Ze is vrolijk, goedlachs, nieuwsgierig, wil alles meemaken en beleven. Ook groeit ze goed en gaat alles met de borstvoeding. Maar het ouderschap brengt ook andere grote veranderingen te weeg in ons leven. Gebroken nachten, een beperkter sociaal leven (ook door onze verhuizing naar een andere stad), veel meer zaken moeten worden geregeld en van te voren gepland. Kortom, we zijn een totaal andere fase ingegaan in ons leven.
 
De laatste maanden van de zwangerschap hebben wij als behoorlijk heftig ervaren. Veel bezoekjes aan het ziekenhuis waarin CTG’s en echo’s werden gemaakt, bloedwaardes werden geprikt, bloeddruk gemeten, en urine werd onderzocht. Ik had zwangerschapsdiabetes en achteraf werd ook gesproken van het HELPP syndroom. Dit leidde tot twee ziekenhuisopnames en uiteindelijk een inleiding van de bevalling. Wat heerlijk om na maanden van zorgen onze dochter na eindelijk te kunnen zien en te kunnen vasthouden! En ondanks alle zorgen was ze kerngezond en had ze een mooi geboortegewicht! 

Tijdens de zwangerschap was ik al gaan nadenken over mijn werk. Wil ik nog wel 4 dagen in de week werken als onze dochter geboren is? Wil ik minder werken? En hoe gaan we dat regelen met de kinderopvang? Wil ik haar wel uit handen geven aan een kinderdagverblijf (kdv) of een gastouder? Ondertussen hadden we ons wel al ingeschreven bij een aantal kdv’s en gastoudersorganisaties. Ook hebben we kdv’s bezocht en zelfs een contract bij een kdv ondertekent. Maar toen het puntje bij paaltje kwam voelde ik me daar niet goed bij. Daarbij kwamen de twijfels die ik had over mijn werk. Na veel gesprekken met elkaar, onze ouders, en mijn werkgever hebben we uiteindelijk de knoop doorgehakt: het eerste jaar wil ik dolgraag fulltime voor mijn dochter zorgen.

Inmiddels zijn de eerste maanden, gevuld met het zorgen voor onze dochter, ontzwangeren, een nieuw ritme zoeken, elkaar leren kennen en van elkaar genieten, voorbij gevlogen. En wat nu… Het begint steeds meer te kriebelen om weer meer eigen activiteiten op te pakken en te ontwikkelen, nieuwe contacten te leggen en oude contacten te onderhouden, een oriënterende zoektocht naar eigen wensen en behoeften wordt opgestart. Wat wil ik gaan doen naast de zorg voor onze dochter, wat vind ik leuk en wat vind ik belangrijk. Vlak voor de zwangerschap ben ik verhuisd van Leiden naar Delft. Hoe ga ik deze voor mij nieuwe stad nog beter leren kennen. Kortom, hoe ga ik mijn nieuwe leven inrichten, dat door de verhuizing en de geboorte van ons kind zo is veranderd.

Daarbij komt Sprankels kijken. Om aan de ene kant om alle mensen die belangrijk voor mij zijn, maar die ik door alle veranderingen niet meer zo regelmatig spreek als vroeger, op de hoogte te houden van ons veranderde leven en alle bezigheden hieromheen. Aan de andere kant om nieuwe contacten te leggen en zelf te ontdekken wat mij inspireert.


Sprankels: blogs over gebeurtenissen, ervaringen, gedachten, lopende en nieuwe projecten, oftewel over de kleine en grote Sprankels in mijn en ons leven.