29 februari 2012

Vraag honderden euro's belastinggeld terug!

Half december 2011 werd ik gewezen op een nieuw initiatief, genaamd Belastinghelden. Dit is vorig jaar opgezet door Sander Landsmeer en Matthijs Aantjes. Het idee achter Belastinghelden is om mensen te wijzen op de middelingsregeling van de Belastingdienst. Dit is een regeling van de Belastingdienst die bij veel mensen onbekend is maar wel kan resulteren tot een belastingteruggave van honderden euro's! 

Kort samengevat komt de middelingsregeling op het volgende neer: Wanneer je in drie opeenvolgende jaren in een keer veel meer of veel minder bent gaan verdienen, dan kun je je inkomsten middelen en daarmee belasting terugvragen. Deze regeling kan dus goed van toepassing zijn als je net bent afgestudeerd en bent gaan werken en daardoor veel meer geld bent gaan verdienen of juist als je bent gestopt met werken en waardoor je inkomen drastisch is gedaald. Volgens Elsevier (zie artikel onderaan deze blog) komen naast starters ook zzp'ers, ondernemers, en jobhoppers vaak in aanmerking voor deze regeling.

Voordat ik een blog over Belastinghelden wilde schrijven heb ik het eerst zelf uitgeprobeerd. Op de site heb ik mijn belastbaar inkomen vanaf 2005 tot 2010 ingevuld en hieruit bleek dat ik gebruik kon maken van de middelingsregeling en geld terug kon vragen bij de belastingdienst! Vervolgens kon ik via de Belastingheldenwebsite een kant en klare brief laten samenstellen waar de berekening op basis van de middelingsregeling al mooi voor in genoteerd stond. Ik kreeg deze brief in mijn mailbox zodat ik deze kon uitprinten, ondertekenen, en direct kon opsturen naar de Belastingdienst. Zo gezegd zo gedaan..... en toen begon het wachten....

Ondertussen was ik eigenlijk al een beetje vergeten dat ik de brief had opgestuurd. Maar in januari kreeg ik een bevestiging dat mijn brief was aangekomen bij de Belastingdienst en dat mijn aanvraag in behandeling zou genomen worden. Mooi, dan kon ik weer verder gaan met wachten.... En ja hoor! In februari lag er een blauwe envelop in de brievenbus. Zoals de Belastinghelden al voor mij hadden berekend, ik had inderdaad recht op de middelingsregeling en kreeg geld terug van de Belastingdienst! 

Mocht je benieuwd zijn of je ook gebruik kan maken van de middelingsregeling? Neem dan even een kijkje op de website van De Belastinghelden en doe er je voordeel mee. Ze zijn ook te vinden op Facebook en Twitter. Alvast succes!