18 maart 2013

Wat gaat de tijd toch hard

Mijn dochter is in januari 2 jaar geworden en is inmiddels al een echte dame! Sinds haar geboorte is er in een rap tempo van alles veranderd. Dat dit zou gebeuren wisten we eigenlijk wel, want iedereen met oudere kinderen dan wij wist ons dit al te vertellen in de nodige clichés; “wat gaat de tijd toch hard”, “ze zijn zo snel al zo groot” & “geniet er maar van nu ze nog zo klein is”. Mijn tijd is inmiddels ook gekomen dat ik proefondervindelijke al deze clichés kan beamen. Die kleine dame van ons is namelijk zo klein niet meer. Ze heeft zich in de afgelopen 2 jaar van een kleine, schattige, hulpeloze baby getransformeerd in een slimme, handige, gezellige, kletsende peuter!

Wat er ook is veranderd zijn haar eetgewoontes. Zo zijn we gestart met borstvoeding en vanaf 6 maanden ging ze langzaam aan ook vast voedsel proberen. Dat dit een rotzooi oplevert zal voor iedereen wel duidelijk zijn. Lekker spelen met het eten, fijnknijpen, kneden, smeren, en lekker op de grond laten vallen. Joepie! Papa en mama zijn vertederd en ruimen dit achteraf wel op. Ik kan je inmiddels vertellen dat haar eetkunsten wel enigszins zijn verbeterd, maar het opruimen en poetsen moeten we nog steeds! En niet meer alleen rondom haar eetplek aan tafel, maar tegenwoordig kunnen we ook de rest van het huis definiëren als eetplek. Zo komen we nu kruimels van crackers tegen tussen het speelgoed, zitten er fruitvlekken op haar tv-kijk stoel, is er wel eens per ongeluk een beker sap omgevallen op de bank, en sta ik regelmatig op vertrapte stukjes ongekookte pasta die ze had gekregen om mee te koken in haar eigen keukentje… Lang leven de poetsdoeken en het schoonmaakmiddel!

Bijkomend voordeel van zo’n kleine grote peuter is dat ze het ook erg gezellig vindt om samen met mama te poetsen! Dus tussen de middag pakken we geregeld onze poetsdoeken en sponzen, maken we een sopje, en gaan we samen opruimen, stofzuigen en poetsen! Zo wordt schoonmaken ook voor mama leuk!

Rondom schoonmaken vindt ik het als moeder erg belangrijk dat ons huis, dat fungeert als zowel speelplek als eetplek van mijn dochter, niet alleen schoon en opgeruimd is, maar ook dat het veilig schoon is. Hiermee bedoel ik dat onze leefomgeving vrij is van schadelijke stoffen en chemicaliën die vaak in schoonmaakproducten zitten en lang aanwezig blijven in de lucht die we thuis inademen, op de vloer waar ze op speelt, de tafel waar ze aan eet, en op het speelgoed dat dagelijks uit de kasten wordt getrokken. Doordat we veilige en milde schoonmaakproducten gebruiken weet ik dat ik mijn dochter ook met gerust hart een poetsdoek kan geven om te helpen met schoonmaken, zonder dat ik er bang voor hoef te zijn dat er chemische stoffen aan haar handen komen van het sopje dat ik heb gemaakt. Deze bewuste keuze voor ecologische schoonmaakproducten geeft ons als ouders van een peuter een veilig en opgeruimd gevoel! 

Deze blogpost schreef ik voor BabyBeGood en vind je ook hier.