15 september 2011

Een Sprankelend Schoon Huis!

Als mama wil ik uiteraard het liefste thuis zo’n schoon en veilig mogelijke omgeving voor mijn dochter creëren. Zeker nu ze lekker aan het tijgeren en ontdekken is. Alles wordt bestudeerd, vastgepakt, in de mond gestopt, aan gelikt, en mee geknuffeld. Vooral de zaken waar onze kleine boef eigenlijk niet aan mag zitten (zoals kabels en stopcontacten) en de plekken waar ze eigenlijk niet mag komen (zoals bij de trap en het wijnrek). Daarnaast smikkelt ze ondertussen al lekker van een bakje yoghurt, een stukje fruit, een boterhammetje, en lekkere rijstwafeltjes en babykoekjes. Uiteraard gaat dit samen met een hoop geklieder en gekruimel op kleding, tafel, grond en stoelen. Je raadt het al, als mama ben ik door de dag heen een hoop aan het opruimen, poetsen, stofzuigen, en dweilen. En ondertussen ook nog mijn dochter goed in de gaten aan het houden of ze lief aan het spelen en ontdekken is, of op gevaarlijke avonturen uit is. 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk niet zo van het poetsen ben. Ik geef meestal prioriteit aan andere zaken dan aan opruimen en schoonmaken. Het verliep bij mij altijd in vlagen. Als de afwasstapel te hoog werd, de vloer echt te vies werd, of de badkamer niet meer zo fris rook dan sloeg de schoonmaakwoede toe en ging ik aan de slag. En dan deed ik het ook meteen goed, dan werd echt alles aangepakt, opgeruimd, en geboend, en daarna het liefst alles nog een keer. Nu we het ons kunnen veroorloven hebben we het zo opgelost dat er heerlijk luxe 1 keer in de week de allerleukste en beste huishoudelijke hulp van Delft @passies bij ons langs komt. 

Tegenwoordig met een kleintje in huis staat bijna elke dag de wasmachine wel aan, net als de vaatwasser. Ook moet er eigenlijk na elke lunch en na het avondeten wel gestofzuigd en/of gedweild worden. Het werk is eigenlijk nooit klaar, pffff. Toen Baby Be Good vroeg of ik het leuk vond om een aantal schoonmaakproducten van het merk Ecover uit te proberen en hierover te bloggen greep ik dit aanbod dan ook meteen aan. Per post ontving ik al snel een fles allesreiniger, een fles glas- en allesreiniger, en een zakje waspoeder. Dat komt allemaal wel goed van pas in ons huishouden tegenwoordig! 




Het merk Ecover kende ik al. In mijn studententijd deed ik af en toe als ik geld genoeg had boodschappen bij de natuurvoedingswinkel. Ik heb toen ook wel eens het wasmiddel en het afwasmiddel van Ecover meegenomen. Het bijzondere van het merk Ecover is dat hun schoonmaakmiddelen 100% biologisch afbreekbaar zijn en de flessen waarin het zit gemaakt zijn van suikerriet. Een stuk beter voor het milieu dus in vergelijking met schoonmaakmiddelen van andere merken. Het gebruik van het wasmiddel en afwasmiddel beviel toentertijd prima, maar de producten vond ik toch wel aan de dure kant om hier altijd gebruik van te maken. De allesreinigers die ik nu ontvangen heb zijn echter nieuw voor mij. 

Nieuwsgierig als ik was ben ik vandaag meteen aan de slag gegaan met de Ecover producten. De glas- en allesreiniger werkt als een spray die je moet aanbrengen en daarna met een vochtige doek wegpoetst, dit hoef je niet na te spoelen met water. Wat een handige manier van schoonmaken! Je hoeft geen sopje te maken in een emmer of in de gootsteen. Met de allesreiniger heb ik de vloer gedweild. Je hebt 1 of 2 doppen nodig op een halve emmer water stond er op de fles. Achteraf zou ik echter adviseren om eerder 1 dop dan 2 te gebruiken, want ik vond het nog vrij schuimend en geconcentreerd. Beide producten ruiken lekker fris en citroenachtig! Na de perfecte huismoeder te zijn geweest had ik gelukkig weer even tijd om wat anders te doen; met een kopje thee erbij lekker aan deze blog werken in een schoon huisje, wachtend tot mijn dochter wakker zou worden om mijn prachtige schoonmaakwerk in een paar minuten weer te veranderen in een kruimel, klieder, sapjes slagveld…. ;-) 

Tot slot wil ik nog even stil staan bij het gebruik van schoonmaakmiddelen als je een kleintje in huis hebt. Onlangs ontdekte ik namelijk dat de Women in Europe for Common Future (WECF) een schoonmaakgids heeft uitgebracht met tips voor het veilig schoonhouden van de omgeving waarin je baby speelt, slaapt, en eet. De chemicaliën die aanwezig zijn in sommige schoonmaakmiddelen kunnen namelijk een behoorlijke impact hebben op de gezondheid van je kindje dat extra kwetsbaar is voor schadelijke stoffen. De gids is een onderdeel van een project van het WECF genaamd ‘een veilig nest’. Naast de schoonmaakgids vind je hier ook de babyverzorgingswijzer en de speelgoedgids




Deze blog post vind je ook hier.