28 juli 2011

Kerst Sprankel: Wereldwinkel Delft

Net mama geworden, tijdelijk geen betaalde baan, maar ook geen zitvlees om stil te blijven zitten. Kortom, ik ging op zoek naar een nieuwe uitdaging die te combineren was met de zorg voor mijn dochter. Eerder schreef ik op deze blog al een post over mijn activiteiten als vrijwilliger bij de organisatie Delft MaMa. Rond dezelfde tijd dat ik actief werd bij Delft Mama ben ik ook aan de slag gegaan als medewerker bijzondere verkoop bij de Wereldwinkel DelftNaast de verkoop in de (cadeau)winkel zelf, levert de Wereldwinkel ook fairtrade kerstpakketten aan bedrijven en organisaties in en om Delft. Het organiseren van de kerstpakkettenverkoop is dit jaar mijn taak! Een functie die een beroep doet op vaardigheden zoals zorgvuldig en zelfstandig werken, maar ook samenwerken, externe contacten leggen en organiseren. 


Dat ik voor deze functie heb gesolliciteerd was niet alleen omdat deze me leuk leek, maar ook omdat ik iets over mezelf wilde leren. In 2010 ben ik namelijk secretaris en vice voorzitter geweest in het organisatieteam van de AGORA Leiden (zie ook het promofilmpje hieronder). Een internationaal congres voor 800 studenten uit 250 Europese steden dat plaats vond als algemene ledenvergadering van de studentenvereniging AEGEE. Dit was hartstikke leuk om te organiseren. Maar vond ik het organiseren nou leuk omdat het een activiteit vanuit de studentenvereniging was, of omdat ik specifiek het organiseren leuk vond. Het oppakken van deze functie bij de Wereldwinkel leek me een ultieme kans om achter het antwoord op deze persoonlijke vraag te komen!

Promotie filmpje AGORA Leiden 2010

Daarnaast sta ik ook zeker achter het principe van eerlijke handel. Door een goede prijs te betalen voor de producten draagt de Wereldwinkel bij aan een verbetering van de leefomstandigheden van de producenten in ontwikkelingslanden. Dus door aan de slag te gaan als vrijwilliger bij de Wereldwinkel probeer ik ook mijn steentje bij te dragen aan dit duurzame doel. Het is een goede zaak dat tegenwoordig maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), eerlijke handel, duurzaamheid, en fairtrade producten erg actueel zijn onder bedrijven en organisaties. Dit geldt zeker voor Delft, aangezien deze stad afgelopen 4 juni is uitgeroepen tot fairtrade gemeente! Hiermee is Delft de 16e fairtrade gemeente in Nederland en de 1000e fairtrade gemeente in de Wereld!

Bij het organiseren van de kerstpakkettenverkoop komt nog heel wat kijken. In het verkoopproces ben ik nu bezig met het leggen van contacten, de promotie van de kerstpakketten, het verspreiden van de brochures, en het zelf bekend worden met alle producten uit het assortiment en met de leveranciers. Na de zomervakantie zullen veel bedrijven en organisaties gaan beslissen wat voor kerstgeschenk ze dit jaar aan hun medewerkers willen geven. Dan ga ik weer een volgende fase in, gevuld met gesprekken met (potentiële) klanten, het samenstellen van kerstpakketten op maat, offertes en facturen opmaken, en producten bestellen bij leveranciers. Spannend!

Ook vind ik het interessant om via deze weg een kijkje achter de schermen te kunnen nemen bij de Wereldwinkel. Zo kwam ik erachter dat heel de Wereldwinkel Delft op vrijwilligers draait. Misschien een beetje naïef, maar dat had ik me nooit gerealiseerd. Ook blijkt het zo te zijn dat er veel meer leveranciers van fairtrade producten bestaan dan alleen het bekende Fair Trade Original. Zo leveren bijvoorbeeld ook Cerro Azul, Kanika, Barbosa do Brasil, en Gone Arty allerhande fairtrade spulletjes en voedsel. Meer leveranciers kun je vinden via de website van Centrum Mondiaal (het fairtrade groothandelscentrum). Naast het vrijwilligersteam en de leveranciers van de Wereldwinkel leer ik ook de bedrijven en organisaties in Delft beter kennen. Het is een leuke manier om zo met hen in contact te komen. 

Misschien ben je nu zelf ook wel een beetje benieuwd geworden naar die kerstpakketten waar ik het over heb. En, zoals het een goede kerstpakkettenverkoper betaamt, wil ik jullie natuurlijk niet de mooie kerstbrochures onthouden. Hier vind je de brochure van Fair Trade Original en hier van De Evenaar. Ook is het mogelijk om kerstpakketten helemaal op maat te maken naar bijvoorbeeld eigen thema of budget. Voor meer informatie, neem eens een kijkje op de kerstpakkettenpagina van de Wereldwinkel Delft of van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels. Tot slot, je kunt mij natuurlijk ook altijd een e-mail sturen voor vragen of meer specifieke informatie! (Of om meteen een fairtrade kerstpakket te bestellen natuurlijk ;-))